Utan snus på denna ö....

Herregud vilket dygn vi har bakom oss! Insåg igår morse att det bara går en båt om dagen till ön Losinj, som vi hade spetsat in oss på, och den hade vi redan missat. Så vi bestämde oss för att checka ut från vår stora lägenhet och tillbringa natten i Zadar där båten som vi skulle åka med också gick ifrån.
Sagt och gjort så blev det. Hittade en sjysst liten lägenhet i Zadars gamla stan och käkade en god middag och strosade runt på kvällen och tog en glass på det lokala torget. Så långt allting toppen!
Vaknar nästa morgon lite för sent och bestämmer oss för att det får bli frukost på båten. Hittar en taxi och blir körda ut i nåt suspekt industriområde men som ändå visar sig vara rätt ställe. Väl där får vi veta att båten är sönder men att det kanske kommer en ny.... Efter en och en halv timmes väntan kommer en båt. Yes!! Men det visar sig då att den båten absolut inte var preppad för att göra en 7 timmars tur på havet, som dessutom skulle bli 8,5 timmar... Det fanns nämligen absolut inget att äta! Det fanns all tänkbar sprit och öl men det  kändes ju inte som man ville hälla i barnen trots nödläget. Utan vi bunkrade istället chips, läsk och choklad. Det fina i kråksången var att bredvid oss satt en familj med picknick, så fint i kylväska, och tittade ogillande på oss när vi gick lös på allt tänkbart skräp som överhuvudtaget gick att äta. Dessutom halvlåg våra barn över var sin IPad medan barnen vid grannbordet satt raka i ryggen och spelade kort. När Johan sedan radade upp piller på bordet för att försöka bli kvitt sin huvudvärk så hade vi liksom slagit in den sista spiken i kistan. Tror de förfasas fortfarande över den svenska dekadenta familjen : ))

Hur som helst väl framme i Losinj så möttes vi av en gullig kille som tog oss till lägenheten vi bokat. Och den var så himla fin! Ligger med utsikt över hela Mali Losinjs hamn och helt nyrenoverad och med nya fina moderna möbler.
Så i detta nu sitter jag på balkongen och tittar ut över den kvällsbelysta strandpromenaden som ligger som i en vik. Barnen har deckat och Johan har gått iväg på en jazzfestival. Med andra ord - alla är nöjda igen!

Imorgon om ska vi i alla fall inte åka båt : )
kramar

#1 - - Anonym:

😄 vilket fantastiskt äventyr ni är på! Kram